Fototipy #1

Mezi přáteli jsem se několikrát setkal s dotazem, jak to udělat aby fotka vypadala dobře. Při odpovědi mě překvapilo, jak někdy stačí málo a výsledek běžného focení jde posunout o několik úrovní. Pár tipů se tedy pokusím shrnout.

Jako vzorovou fotku jsem vybral fotku vlčích máků, které nám vykvetly na zahradě. 

Nejdřív pro porovnání fotku, kterou udělá 90% lidí:

A takhle nějak to vypadá, když to zkusíme podle následujících rad:

Tak tedy jak na to? Tady jsou základní 3 pravidla:

1) Uvědomit si co fotím a proč. Co je na fotce podstatné? Z fotky to musí být znát na první pohled.

OK – vlčí máky, bod 1 máme.

2) Úhel pohledu. Vždy je dobré najít nějaký nevšední, jen tak fotka zaujme. Jak na to? Nejdřív jak ne, to je přesně ten pohled, který vidíme běžně když se na focený objekt podíváme. A jak jo?  V tomto případě například fotit z výšky ve které květy rostou. Obecné pravidlo je, fotit např děti z výšky jejich očí, stejně platí například i pro pejsky.

OK, úhel pohledu máme.

3) Hloubka ostrosti. Zde opět jednoduché pravidlo. Zaostřit na to co je na fotce podstatné, ostatní nejlépe rozmazat. Jak na to? Právě nastavením hloubky ostrosti. Tady už je dobré přepnout foťák do poloautomatického režimu. Já fotím nejvíce na prioritu clony, většinou značená symbolem A. Základní poučka je: malá clona = malá hloubka ostrosti (ostré bude jen to kam zaostříme, ostatní před a za se rozmaže). Tady bohužel už záleží hodně na kvalitě a schopnostech objektivu. Proto jsou nejdražší ty co dokáží fotit na nízké clony (např f1,8). Ale žádný strach, jde to i s běžnou clonou kolem f3,5. Další možností jak si pomoci je optický zoom. Čím více si focený objekt přitáhneme zoomem, tím více se nám rozmaže pozadí. Toho jde využít i u foťáků, které manuální režimy nenabízí. 

OK, už teda víme, že hloubku ostrosti může opravdu nastavit jednoduše skoro každý. 

A tím máme v podstatě hotovo.

Jako bonusový bod je pak super pohrát si například se světly a stíny, to už je ale dle preferencí každého a nespadá to úplně do běžného focení, které doma využívá k zachycení hezkých okamžiků naprostá většina lidí.

Snad vám uvedené rady pomohly :-) A když se to hned nepovede, zkuste těch fotek třeba 10, máte přeci digitál. Hlavně prosím pamatujte na radu poslední, minimálně 8 jich hned smažte, jinak ty 2 co jsou povedené zapadnou v nudě spousty podobných fotek.

P.S. Life is like a photography. Focus on what is important, capture the good times, develop from the negatives, and if it don’t work out, just take another shot.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *